Siirry sisältöön

Onnistumiset kantavat

Ari Toivasen kasvokuva ja lainaus artikkelista "Huolehditaan siitä, että jokainen nuori saa kokea onnistumisen hetkiä töissä.”
Aikuisten tuella ja onnistumisen kokemuksilla on iso merkitys nuoren tutustuessa työelämään. Nuoret kokivat työharjoittelussa opettajan ja ohjaajan tukeakin tärkeämmäksi työyhteisön tuen.

Kuinka tärkeää nuoren on saada onnistumisen kokemuksia etenkin työelämään liittyvissä asioissa! Ja kuinka tärkeää on aikuisten tuki ja ohjaus! Nämä seikat kirkastuivat minulle, kun toimin merkonomiopiskelijoiden opettajana.

Monille opiskelijoilleni opintojen ensimmäinen työharjoittelujakso oli samalla ensimmäinen kunnollinen tutustuminen työelämään. Nuorilla ei välttämättä ollut aiempaa kokemusta työpaikan etsinnästä saatikka siitä, miten työnantajan kanssa sovitaan käytännön asioista.

Usein jo harjoittelupaikan löytäminen saattoi antaa nuorelle ensimmäisen onnistumisen kokemuksen.

Harjoittelupaikkoja ei myöskään ollut aina helppoa saada, vaan opettajan ja ohjaajien oli jaksettava tsempata etsijöitä. Valoimme nuoriin uskoa, etteivät he luovuttaisi, vaan jaksaisivat kiertää kaupoissa ja yrityksissä esittäytymässä. Pystyimme ehdottamaan konkreettisia työpaikkoja, joista aiemmilla opiskelijoillamme oli ollut hyviä kokemuksia, mutta loppupeleissä nuoren piti tehdä haku itsenäisesti.

Nuoret osaavat pyytää tukea

Usein jo harjoittelupaikan löytäminen saattoi antaa nuorelle ensimmäisen onnistumisen kokemuksen siitä, että hän pystyy toimimaan itsenäisesti työelämään liittyvissä asioissa. Eräskin opiskelija soitti minulle riemuissaan sen jälkeen, kun hän oli sinnikkään etsinnän jälkeen saanut harjoittelupaikan urheiluvälineliikkeestä: ”Jee, arvaa mitä? Kyllä mä nyt sitten sainkin sen paikan ja sovin jo, että teen sekä aamu- että iltavuoroa!” Näiden onnistumisten kohdalla nuoret saivat konkreettisesti huomata myös sen, että periksiantamattomuus usein palkitaan.

Opettajan tai ohjaajien tukeakin tärkeämmäksi koettiin yleensä juuri työyhteisön ja ennen kaikkea työpaikkaohjaajan tuki.

Varsinaisen työharjoittelun aikana opettajan tuki tarkoitti esimerkiksi sitä, että vierailin jokaisen opiskelijan työpaikalla niin usein kuin se koettiin tarpeelliseksi. Toki myös viestittelin ja soittelin opiskelijan sekä työpaikkaohjaajan kanssa säännöllisesti koko harjoittelun ajan. Näin kuulin melko reaaliajassa esimerkiksi mahdollisista haasteista työpaikalla ja pystyin tarvittaessa reagoimaan niihin pikaisesti.

Pyrin tekemään ensikäyntini opiskelijoiden työpaikoilla aina mahdollisimman pian harjoittelun alkamisesta, yleensä jo muutaman ensimmäisen päivän sisällä. Nuoret tuntuivat odottavan näitä käyntejä, sillä he tiedustelivat usein jo ennen harjoittelun alkamista, että milloin minä tulisin tai milloin joku ohjaajistamme tulisi käymään heidän työpaikallaan. Tukea ja ohjausta osattiin siis nuorten puolelta useimmiten todella pyytää ja hyvä niin.

Perehdytä myös työyhteisöön

Oppilaitoksen opettajien ja ohjaajien tehtävänä on huolehtia siitä, että nuoret tuntevat ennen työnsä aloitusta työelämän pelisäännöt ja harjoittelun tavoitteet. Isoimman osuuden ohjaustyöstä tekevät silti työpaikkaohjaajat sekä muut harjoittelupaikan henkilökunnan jäsenet. Nuoret myös arvostavat heidän ohjaustaan. Kun keskustelin opiskelijoideni kanssa harjoittelujaksojen jälkeen, selvisi, että opettajan tai ohjaajien tukeakin tärkeämmäksi koettiin yleensä juuri työyhteisön ja ennen kaikkea työpaikkaohjaajan tuki.

Kun opiskelijat otettiin osaksi työyhteisöä ja heille uskottiin erilaisia työtehtäviä ja heihin luotettiin, kokemus oli nuorille erittäin positiivinen. Nuoret saivat itseluottamusbuustin, jonka vaikutus ulottui vielä opintojen jälkeiseen työelämään. Onkin hyvä muistaa, että varsinaisen työhön perehdytyksen ohella vähintään yhtä tärkeää nuorelle on työyhteisöön perehdyttäminen. Useimmissa harjoittelupaikoissa, joihin omat opiskelijani menivät, tämä olikin sisäistetty hienosti.

Vaikka kaikkien opiskelijoiden kohdalla harjoittelut eivät ehkä aina sujukaan toivotulla tavalla, meidän aikuisten − opettajien, ohjaajien, työpaikkaohjaajien ja esihenkilöiden − tehtävänä on huolehtia siitä, että jokainen opiskelija saa kuitenkin parhaat mahdolliset edellytykset suoriutua harjoittelujaksostaan. Huolehditaan siitä, että jokainen nuori saa kokea onnistumisen hetkiä töissä.

Ari Toivanen

Kirjoittaja toimii ohjaajana Valo-Valmennusyhdistyksen nuorten työpajalla Helsingissä.